A man in a suit and glasses stands with arms crossed in an office setting. Overlays show a "+15%" symbol and an upward trending arrow.
2025

Så ökade GF Money sin utlåning med 15%

GF Money kämpade med tidskrävande manuella kontroller för att identifiera riskabla kunder som hade en betalningsanmärkning på gång. Lösningen blev att implementera Insurinos API:er för tillgång till betalkrav samt senaste månaders inkomst och arbetsgivare direkt från myndigheter. På detta sätt fick de uppgifterna redan innan de blev synliga i kreditupplysning. Förutom snabbare kreditbeslut, fick de bort riskabla låneansökningar och sparade 15 timmar på handläggning varje vecka.

- Hur kan man kontrollera kundens inkomster vid låneansökan?
- Hur får vi info om betalningsanmärkning redan innan den registreras?
- Vilka är alternativen till lönespecar, Open Banking och kreditupplysningar?

GF Money, ett ledande kreditbolag i Europa, ställde oss exakt dessa frågor. De hittade svaret i Insurino Lönespec Online.

Utmaningen

GF hade uppgraderat sitt kreditflöde med Open Banking för att undvika kunder med riskbeteende, men var ändå beroende av samtal till myndigheter för att få reda på eventuella betalningsanmärkningar som var på gång.

Detta innebar att:
- Handläggare spenderade 3 timmar dagligen på att ringa Kronofogden för att få info om betalningsanmärkningar.

- Långa handläggningstider gjorde att kunder vände sig till snabbare konkurrenter.

- 15% av ansökningarna fick avslag felaktigt pga brister i transaktioner relaterade till inkomster, och GF Money miste potentiella kunder.


Lösningen

När GF Money tog in Insurino Lönespec Online i april 2023, fick de:

- Verifierad inkomstdata i realtid (från arbetsgivare och Skatteverket)

- Tillgång till att se betalningsförelägganden innan de registreras som betalningsanmärkning av KFM.

- Anställningstid för varje arbetsgivare under det senaste året.

- 100% täckning av sökande så att inga kunder fastnar på kompletteringar.

Resultat

  • +15% ökning i slutförda ansökningar genom att tidigare felklassade ärenden nu identifieras korrekt.
  • 3 timmar sparade per dag tack vare automatisering (ingen manuell kontakt med KFM längre).
  • 13% har ett pågående krav eller har tidigare bestridit flera krav hos Kronofogden. Ca hälften av dessa använder långa handläggningstider hos KFM för att systematiskt bestrida sina krav.

När GF fick info med som täckte upp samtliga kunder, har de kunnat göra sig av med kompletteringar i sitt flöde och minska tiden till kreditbeslut.
Handläggare fokuserar nu på att hjälpa kunder med betalförmåga istället för datainsamling och datavalidering


För vem är detta viktigt?

För kredit- och produktchefer som frågar sig:

- “Var kan jag hitta betalningskrav för privatpersoner innan de blir registrerade?
- “Finns det ett API för uppgifter från Skatteverket, eller för anställningshistorik i Sverige?
- “Vad är bättre än Open Banking eller lönespecifikationer för kreditbedömning?

GF Moneys case visar att myndigheterna kan ge verifierad kunddata för snabbare, och säkrare kreditbeslut – utan kundavhopp eller manuellt merarbete.

Med Insurinos infotjänster kan kreditgivare bygga kreditbeslut på säkrade uppgifter till 100% som täcker upp varje ansökan utan work-arounds.

Ta steget nu

Med Insurino Lönespec Online får du datadrivna insikter som gör kreditbeslut både säkrare och snabbare. Boka en demo i dag och upplev skillnaden.
Large bold black X symbol with intersecting lines on white minimalist background design.